sobota, 1 września 2018

O życiu drzew

Trwająca przed dłuższy czas wycinka, rzekomo chorych, drzew w Puszczy Białowieskiej, skłoniła mnie do zgłębienia tematu życia tych niezwykłych roślin. Otaczają nas na każdym kroku, dają nam cień, zwierzętom zaś pokarm i schronienie, jak więc je traktować? Jak zwykłe przedmioty, czy może istoty niemal równe nam, ludziom? Aby znaleźć odpowiedź na te pytania  sięgnąłem po Sekretne życie drzew.

Sekretne życie drzew - recenzja
Peter Wohlleben, niemiecki leśnik i przyrodnik, snuje opowieść o drzewach poruszając wszelkie możliwe tematy związane z ich życiem. Od samego czasu kiełkowania, osiągania rozmiarów dorosłej rośliny po jej kres spowodowany warunkami atmosferycznymi, oddziaływaniem zwierząt, grzybów czy wreszcie człowieka. Dowiadujemy się zatem wiele o życiu lasu jako złożonego organizmu. Dla człowieka las to zwykle pnie i bujne korony, ale ten organizm to coś więcej, to również sieć naczyń połączonych wnikających głęboko w ziemię, spajających wszystkie drzewa, pozwalająca wymieniać się im życiodajnymi składnikami pokarmowymi. Drzewa potrafią bronić się przed zagrożeniami, ale też dzielić się ze słabszymi, chorymi osobnikami. Wohlleben cały czas przekonuje czytelnika, że otaczające nas drzewa zasługują na szacunek nie mniejszy niż ten jakim obdarzamy zwierzęta.

I powiem wam szczerze, przyznam to z lekkim wstydem, że Sekretne życie drzew, nie porwało mnie, nie wywołało u mnie efektu "o wow, nie wiedziałem tego!", w sumie to nudziłem się podczas lektury. Liczyłem, że rozpali moje zainteresowanie, jak książka Pszczoły. Opowieść o pasji i miłości do najważniejszych owadów na świecie, że chętnie pogłębię temat, a tu klapa. W dodatku ta ciągła, nieznośna antropomorfizacja drzew, autor przypisuje im niemalże świadome działania i wolną wolę - u mnie budziło to mieszane uczucia. Wiele tu domysłów i życzeniowego bajania sprawiającego, że z książki popularnonaukowej chwilami  robi się coś na kształt ludowej klechdy. Moc informacji jest niesamowita, są one ciekawe, ale miałem wrażenie, że to wszystko już było, że temat nie został potraktowany z należytą świeżością przez co wkradła się nuda. Zabrakło szerszego, światowego kontekstu, a same procesy życiowe zachodzące w drzewach mogły zostać opisane znacznie ciekawiej - jeśli chcecie dowodów to obejrzyjcie dowolny program przyrodniczy Davida Attenborough poświęcony roślinom, oderwać się nie można! Panie Wohlleben, wyszło słabo ;(

Książki i/lub Czasopisma na Facebooku!

Odnajdziesz mnie także na Lubimy Czytać.

INFO
Autor: Peter Wohlleben
Tytuł: "Sekretne życie drzew"
Wyd.: Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2016
Il.str.: 256
Cena: 34,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Niebezpieczne sny

Jedną z funkcji literatury, także tej młodzieżowej (a może przede wszystkim?), jest przekazywanie treści, które w jakiś sposób wpłyną na nas...