środa, 8 sierpnia 2018

Wojna superbohaterów. Marvel kontra DC

Wojna superbohaterów. Marvel kontra DC - recenzja

"Mordobicie. Wojna superbohaterów. Marvel kontra DC" to publikacja o tematyce na pierwszy rzut oka nudnej i mało pociągającej. Bo co nas obchodzi jakaś tam rywalizacja opasłych, leśnych dziadków, siedzących za sterami wydawnictw, ble, nuda! Nic bardziej mylnego!

Nigdy specjalnie nie zajmowało mojej uwagi, które z wydawnictw opublikowało daną komiksową historię, który superbohater należy do stajni Marvela czy DC Comics. Wybieram z obu to co mi odpowiada pod względem graficznym i fabularnym, tyle. Wielu jest jednak zapalonych miłośników komiksów trwających dzielnie przy publikacjach tylko jednego ze wskazanych gigantów tego niezwykłego przemysłu.

"Mordobicie..." Reeda Tuckera wpadło w moje ręce zupełnie przypadkiem. Rywalizacja między wydawnictwami nie zaprzątała mi głowy z wyżej wspomnianego powodu - lubię zarówno Ligę Sprawiedliwości, Batmana i Supermana jak i Iron-Mana, Kapitana Amerykę czy Fantastyczną Czwórkę. Podoba mi się i koniec, co z tego, że to Marvel lub DC, ważne żeby opowieść była wciągająca. Wydumane problemy nigdy nie były moją domeną. Skoro jest taki wysyp wszelkiej maści komiksowych kolekcji, czy też publikacji około filmowych, to czemu nie zgłębić tematu i nie poznać obu kultowych firm wydawniczych z perspektywy ich wieloletniej walki o czytelników? Nie widziałem przeciwwskazań i przyznam szczerze, że nie spodziewałem się po książce Tuckera, że pochłonie mnie bez reszty. 

Spodziewałem się raczej smętnego biadolenia poprzetykanego masą nazwisk, dat, imion supertrykociarzy czy tytułów komiksowych serii - nic z tego! Reed Tucker dostarcza wielu informacji, dat i nazwisk jest rzeczywiście sporo, ale czytając nie miałem wrażenia, że brnę przez błota Polesia, ale że mknę przez niezwykle ciekawą opowieść o wzlotach i upadkach firm bez, których nie wyobrażamy sobie dzisiejszego rynku wydawniczego. To właśnie DC Comics i Marvel nadały kształt współczesnej branży komiksowej wytyczając nowe ścieżki, eksplorując nowe tematy, podejmując rywalizację dążyły do maksymalizacji zysku i pokonania przeciwnika. Czytelnik raz na tym tracił dostając szmirowate opowieści raz zyskiwał dostając do rąk komiks najwyższych lotów.

Książka w doskonały sposób opisuje ewolucję komiksowego rynku wydawniczego, zmianę trendów  oraz podejścia publiczności do obrazkowych historii o superbohaterach. Tucker zaprezentował niezwykła plejadę osobowości, bez których dzisiejsza popkultura nie byłaby tym samym.

Książki i/lub Czasopisma także na FB!

INFO
Autor: Reed Tucker
Tytuł: "Mordobicie. Wojna superbohaterów. Marvel kontra DC"
Wyd.: Agora, Warszawa 2018
Il.str.: 448
Cena: 44,99 zł - jak dla mnie trochę przesadzili...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Niebezpieczne sny

Jedną z funkcji literatury, także tej młodzieżowej (a może przede wszystkim?), jest przekazywanie treści, które w jakiś sposób wpłyną na nas...