środa, 5 czerwca 2013

Tajemnica wraku "Orfeusza"

Przeczytałem tę książeczkę szybciutko, bo nie było się nad czym roznamiętniać, liczy sobie niespełna 200 stron, a mimo to, aby napisać o niej kilka słów, musiałem to wszystko jeszcze raz przemyśleć. To pierwsza książka Carlosa Ruiza Zafóna z jaką miałem okazję się zapoznać i niestety niespecjalnie się zachwyciłem, o oczarowaniu nie ma nawet mowy. 
Utwór opowiada o rodzinie Carverów, która przeprowadza się do rybackiego miasteczka nad Atlantykiem. Zajmują oni dom zamieszkany niegdyś przez małżeństwo Fleishmanów. Fleishmanowie opuścili swój wymarzony dom po tym jak ich jedyny syn utoną w morskiej kipieli. Max i Alicja poznają miejscowego chłopaka Rolanda, który zaznajamia ich z miasteczkiem, a także pokazuje im miejsce, gdzie przed laty zatonął statek "Orfeusz". Związana z tym zdarzeniem upiorna historia łączy się z losami rodziny Fleishmanów, a także samego Rolanda wychowywanego przez jedyną osobę, która katastrofę "Orfeusza" przeżyła - latarnika Victora Kraya. Domowa tragedia Carverów sprawia, że Max i Alicja samotnie muszą zmierzyć się z upiorami przeszłości, które zbudzone ze snu dążą do wyrównania rachunków sprzed lat. Tytułowy Książę Mgły nie zapomina o raz danym mu słowu, zrobi wszystko, by nieszczęśnik, który zgodził się wejść w konszachty z nim dotrzymał warunków zawartej umowy. Nie przeszkodzi mu nawet śmierć w morskich odmętach. 
Nie z piany morskich fal, ani też spośród setek pochlebstw na temat Księcia Mgły, jakie znaleźć można w Internecie, wyłoniła się moja opinia na temat tego utworu. Opisy są ciekawe, nawet bardzo plastyczne i namacalne, przedstawiona historia maga Kaina aka Księcia Mgły oraz rodzin Fleishmanów i Carverów też jest interesująca i godna uwagi, jednak to wszystko jakoś ze sobą mi się nie zgrało. Przesłanie zawarte w losach bohaterów, a przede wszystkim w historii umowy  zawartej między Kainem a doktorem Fleishmanem, zagnieżdża się, gdzieś głęboko w głowie - to fakt, jednak w ogóle mnie nie porusza. Mimo niewątpliwych walorów Księcia Mgły nie polubiłem tej książki, nie zachęciła mnie ona do sięgnięcia po inne utwory Zafóna. 

INFO
Autor: Carlos Ruiz Zafón
Tytuł: "Książę Mgły"
Wyd.: Warszawa, Muza SA 2010
Il.str.: 198
Cena: 26,99 zł

1 komentarz:

Niebezpieczne sny

Jedną z funkcji literatury, także tej młodzieżowej (a może przede wszystkim?), jest przekazywanie treści, które w jakiś sposób wpłyną na nas...