poniedziałek, 24 lutego 2014

Dzieje Egiptu w pigułce

Należę do tych czytelników, którzy zainspirowani jedną lekturą sięgają po inne opublikowane w danym temacie, by swoją wiedzę poszerzyć, ale także zwyczajnie dla zaspokojenia ciekawości. Niedawna lektura powieści historycznej Bolesława Prusa Faraon uświadomiła mi, że moja wiedza na temat starożytnego Egiptu jest nie tyle co powierzchowna, ale na pewno z gruntu zbudowana na obrazach. Starożytny Egipt jest niemal wszędzie -programy dokumentalne, filmy przygodowe, ubrania i zabawki to wszytko czerpie inspiracje z egipskiej historii, mitologii i sztuki. Tylko czy powszechnemu zachwytowi nad "egipszczyzną" towarzyszy jakaś głębsza refleksja? Pewnie nie - takie czasy, że zastanowić się w natłoku codziennych wydarzeń trudno, albo zwyczajnie nam się nie chce. Skoro ja swoją wiedzę na temat Egiptu zbudowałem na obrazach to postanowiłem ją uszczegółowić i poznać choć ułamek historii tej niezwykłej cywilizacji. 
Dziejów cywilizacji faraońskiej nie sposób pomieścić w jednej publikacji, jednak Toby Wilkinson postarał się wyciągnąć samą esencję tego co najistotniejsze w historii powstania i upadku starożytnego Egiptu. Książka nie jest pozycją gloryfikującą faraońskie rządy, nie jest pustym peanem na temat zamierzchłej przeszłości. Wilkinson nie waha się nazywać panujących władców dyktatorami, których jedynym celem było osiągniecie chwały i wiecznego życia bez względu na cenę życia poddanych. Kultura faraońska w aspekcie politycznym jaką przedstawia nam autor jawi się jako bezduszna tyrania, która indoktrynując i uciskając poddanych parła do dominacji nad regionem. Dokonania kolejnych dynastii rządzących przedstawiane są w chronologicznym porządku z uwzględnieniem wszystkich aspektów życia zarówno dworu jak i zwykłych ludzi. Dworskie spiski oraz dramaty obywateli w starożytnym Egipcie były tak powszechne jak piasek na pustyni. Muszę przyznać, że jest to książka dla osób, które interesuje coś więcej niż tylko hieroglify wymalowane w faraońskich grobowcach, mumie oraz piramidy i inne okazałe monumenty. 
Muszę jeszcze kilka zdań wtrącić na temat samego wydania książki. Pod względem wizualnym książka jest fantastyczna. Twarda oprawa z obwolutą, a w środku oprócz doskonale napisanego tekstu czarno białe ilustracje oraz kolorowe zdjęcia na papierze kredowym. Jest to jedna z tych książek, które nie dość, że są świetnie napisane to dodatkowo pięknie wydane. Kiedy zbliżałem się do końca bardzo żałowałem, że książka nie jest dłuższa. Bardzo niechętnie odłożyłem ją na półkę. 

INFO
Autor: Toby Wilkinson
Tytuł: "Powstanie i upadek starożytnego Egiptu. Dzieje cywilizacji od 3000 p.n.e. do czasów Kleopatry"
Wyd.: Poznań, Rebis 2011
Il.str.: 692
Cena: 69,90 zł

2 komentarze:

  1. 700 stron, ładna mi pigułka - chyba piguła :-D Kiedyś się Egiptem fascynowałem, do dziś mam całą masę albumów ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W porównaniu do ogromu egipskiej historii to zaledwie zarys ;) ponad 100 stron zajmuje bibliografia także polskojęzyczna.

      Usuń

Niebezpieczne sny

Jedną z funkcji literatury, także tej młodzieżowej (a może przede wszystkim?), jest przekazywanie treści, które w jakiś sposób wpłyną na nas...