niedziela, 20 maja 2012

...i inne opowiadania


     Opowiadania Truman Capote, twórcy powieści takich jak "Z zimną krwią", "Śniadanie u Tiffany'ego" czy "Wysłuchane modlitwy. Powieść nieukończona" zapewniają czytelnikowi mnóstwo satysfakcji ze spędzonego na ich czytaniu czasu. W moje ręce niedawno wpadł zbiór "Te ściany są zimne i inne opowiadania", poszerzona   o jedno opowiadanie wersja pozycji "Pośród ścieżek do raju i inne opowiadania". Poszerzona zresztą o znakomite, jak informuje wydawca jeszcze w Polsce nie publikowane opowiadanie Majove. Opowiadaniami, które szczególnie przypadły mi do gustu są Dzieci w dniu swoich urodzin, opowieść, której koniec od początku jest nam znany (niesamowita panna Bobbit!),  Majove, o niezwykłej miłości małżeńskiej, Dom kwiatów, w którym miłość, poświęcenie i złośliwości starszej pani zgrabnie się przeplatają, Bezgłowy Jastrząb, o tym jak fascynacja nieznajomą artystką i jej dziełem może wpłynąć na człowieka. Wszystkie opowiadania, jak dla mnie bomba, ale te wymienione jakoś wyjątkowo zapadały mi w pamięci. Pewne motywy w opowiadaniach autora się powtarzają, chwilami miałem nawet wrażenie, że Capote przedstawia zupełnie inną wizję swojego poprzedniego pomysłu. Zresztą było to jego święte prawo. W niektórych opowiadaniach autor zawarł interesujące wątki autobiograficzne związane z jego młodością spędzoną w Alabamie. Przybliża nam to jego postać, sprawia, że staje nam się bliższy. Przynajmniej ja to tak odebrałem. Truman Capote niewątpliwie próbował rozliczyć się jakoś z tamtym okresem, niełatwym w jego pełnym zawirowań życiu. Zachęcam do lektury, utwory nie nużą wręcz przeciwnie. Powodów do śmiechu w nich sporo, do zamyślenia się i podumania także. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Niebezpieczne sny

Jedną z funkcji literatury, także tej młodzieżowej (a może przede wszystkim?), jest przekazywanie treści, które w jakiś sposób wpłyną na nas...