piątek, 11 stycznia 2013

Wampirze wynurzenia

Przyszedł taki czas, że i ja sięgnąłem po pierwszą księgę "Pamiętników Wampirów". Zapowiadałem to w notce poświęconej tejże serii dla młodzieży, więc nie jest to żadna niespodzianka. Niespodzianka będzie w tedy, kiedy przeczytam wszystkie cztery księgi tego literackiego wytworu popkultury i zamieszczę o nich wzmianki na blogu. 
3/4 tej książki to straszne flaki z olejem. Nawet nie potrafię objąć fenomenu "Pamiętników..." odpowiednimi słowami. Może mając te "naście" lat byłbym bardziej łaskawy dla tej naciąganej fabuły, ale mając rzeczone "naście" dawno za sobą, potrzebuję czegoś więcej niż wzdychania do księżyca i problemów bohaterów będących marnym pastiszem greckiej tragedii. Nie powiem, momentami książka jest nawet urocza i zabawna, ale to mi nie wystarczyło. Umęczyłem dzieło L. J. Smith (która lubi jak fani piszą do niej maile) w okresie świątecznym przekonany, że czytanie pójdzie mi szybko, gładko i przyjemnie. Zamiast szybko i przyjemnie było wolno i przykro. Wolno bo wywody Eleny mnie nużyły, przykro ponieważ spodziewałem się czegoś znacznie lepszego. A co dostałem? Bzdetliwą, ckliwą opowieść o miłosnym trójkącie. I chowajcie się fani 'Pięćdziesięciu twarzy Greya" to jest prawdziwa perwersja: wampir, śmiertelniczka i jeszcze jeden wampir. W dodatku rzeczone wampiry to bracia z rodowodem liczącym ponad pięćset lat. Geronto-nekrozboczenie* Eleny wyrażające się w zauroczeniu i miłości do dwóch martwych braci, których "nieżycie" kręci się dokoła picia orzeźwiającej krwi, mało mnie przekonało, brrr, Zgroza. Zapomniałbym o najważniejszym, wszystko to unurzane jest w dobrze znanym z amerykańskich komedii i seriali sosie "college'owym". Jest szkoła, są uczniowie - same wyraziste osobowości.  Plejada charakterów: dwie rywalizujące ze sobą o miano królowej szkoły dziewczyny, ich koleżanki w tym jedna nawiedzona, szkolna plotkara, która oczywiście jest brzydka (etaty ładnych już obsadzone), rywalizujący ze sobą chłopcy no i najważniejsze - nowy uczeń, tajemniczy i skryty. Jeśli lubicie takie historie to bierzcie w ciemno, ale czytajcie z przymrożeniem oka,  inaczej możecie się zdenerwować;)

*celowo to tak napisałem

INFO
Tytuł: "Pamiętniki Wampirów. Księga I. Przebudzenie. Walka. Szał"
Autor: L. J. Smith
Wyd.: Warszawa, Amber, 2011
Il. str.: 512
Cena: za duża jak na to co dostajemy...

2 komentarze:

  1. Nigdy więcej nie chcę już oglądać tych książek. Czytanie ich to była istna męczarnia. Za to serial jest świetny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dałem słowo, że przynajmniej drugą księgę przeczytam:D Wiele osób zwróciło mu uwagę własnie na fakt iż serial jest świetny, a książka do bani...

      Usuń

Niebezpieczne sny

Jedną z funkcji literatury, także tej młodzieżowej (a może przede wszystkim?), jest przekazywanie treści, które w jakiś sposób wpłyną na nas...